Tuesday 28 February 2012

PROGRAM NILAM

PENGENALAN

Suatu tamadun atau bangsa yang bertamadun hanya dapat dibina melalui masyarakat yang mengamalkan budaya ilmu. Pendekatan yang terbaik untuk membina bidang ilmu sesebuah negara dan menjana perkembangan mental seseorang ialah melalui amalan membaca yang berterusan dan bukan hanya berorientasikan peperiksaan.

Kajian literasi oleh Perpustakaan Negara Malaysia 1996 mendapati kebanyakkan rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun. Kajian juga mendapati keutamaan pelajar membaca ialah untuk tujuan pembelajaran dan sedikit untuk bacaan senggang. Suatu pendekatan yang wajar dilaksanakan untuk memupuk tabiat membaca ialah dengan menubuhkan Program NILAM.

APAKAH NILAM?

‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia untuk membina tabiat membaca di kalangan murid dengan hasrat mewujudkan masyarakat Malaysia yang cintakan budaya membaca dan budaya ilmu.

· Program NILAM ini merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan berterusan melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah.
· Ia merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun.
· Program ini telah mula dengan Tahun 1 dan Tingkatan 1 pada tahun 1999 dan penilaian pembacaan mereka diteruskan sehinggalah mereka tamat persekolahan.

MENGAPA?

Matlamat program NILAM ialah untuk membina tabiat membaca di kalangan masyarakat negara ini, khususnya golongan pelajar.

OBJEKTIF

· Menjadikan murid banyak membaca.
· Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca.

CIRI-CIRI PELAKSANAAN NILAM

· Murid
Murid membaca buku yang sesuai dengan tahap kebolehan mereka dan mencatat maklumat pengarang, judul, penerbitan dan sinopsis buku yang dibaca ke dalam buku rekod.
· Guru
Guru mengesahkan serta menandatangani rekod bacaan murid. Data rekod murid henaklah diserahkan kepada Pusat Sumber Sekolah untuk dianalisis.

· Pengumpulan Data
Data pembacaan murid dikumpul dan diselaraskan di peringkat kelas, negeri dan kebangsaan pada setiap tahun.
· Pengiktirafan dan Ganjaran
Data rekod bacaan yang dikumpulkan dari sekolah akan dinilai di peringkat kebangsaan. Sekolah juga perlu memberi pengiktirafan kepada murid yang telah mencapai tahap bacaan yang tertinggi. Murid-murid yang banyak membaca diberi pengiktirafan dan ganjaran.


TAHAP PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN NILAM

Pelaksanaan Program NILAM ini dibahagikan kepada dua tahap:
1.          Tahap Juahari
2.          Rakan Pembaca


TAHAP JUAHARI

Murid-murid pada peringkat ini wajib melibatkan dalamaktiviti pembacaan sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar ( Pertengahan Tahun dalam Tahun 1). Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut :

Tahap Pengiktirafan NILAM Juahari Sekolah Rendah

BILANGAN BUKU
PENGIKTIRAFAN
90 – 179 buah buku
Gangsa
180 – 269 buah buku
Perak
270 – 359 buah buku
Emas
360 buah buku ke atas
NILAM


RAKAN PEMBACA

· Adalah murid-murid yang sudah membaca lebih dari 100 buah buku dan mereka layak dipilih ke tahap ini.

· Murid-murid pada tahap Rakan Pembaca akan dibimbing oleh guru atau fasilitator untuk turut serta di tempat-tempat aktiviti dan membantu membuat  pengesanan kemajuan aktiviti yang dijalankan murid secara tidak formal.

· Murid-murid yang dipilih sebagai Rakan Pembaca akan dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang untuk menjayakan aktiviti ini. Mereka akan memilih dan meminjam buku dari pusat sumber sekolah untuk di bawa pulang. Buku-buku yang dipinjamkan akan juga dibaca oleh rakan-rakan, keluarga dan jiran.
· Murid juga dilatih untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama rakan-rakan di sekolah seperti aktiviti bercerita, membaca bersama dan bicara buku. Aktiviti yang mereka jalankan akan diberi skor pemarkahan mengikut ramai pendengar, pembaca dan peminjam buku mereka.

· Pelajar pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP.

Cadangan markah bagi aktiviti-aktiviti Rakan Pembaca adalah seperti berikut :

MARKAH
PENGIKTIRAFAN
100 – 199
Gangsa
200 – 299
Perak
300 – 399
Emas
400 ke atas
NILAM


SISTEM PEMARKAHAN RAKAN PEMBACA

· Bercerita pada 1 sesi x 5 pendengar         = 5 markah*
· Membaca bersama 1 sesi x 3 pembaca    = 3 markah*
· Bicara buku 1 sesi x 15 pendengar  = 5 markah*
· Meminjam buku 1 buku x 20 peminjam     = 5 markah*
* Markah maksimum setiap aktiviti
GANJARAN

Apabila aktiviti galakan membaca diberi pengiktirafan dan dipiawaikan melalui NILAM, masyarakat akan dimaklumkan tentang klasifikasi pengiktirafan ini.

Penganugerahan ini akan menjadi satu aset dan pemangkin budaya suka membaca. Antara ganjaran yang diperolehi murid adalah :

· Skor markah rekod bacaan murid akan dimasukkan ke dalam Buku Rekod Kemajuan Murid pada setiap akhir tahun.

· Markah Rekod bacaan ini dikira dari jangkamasa 6 tahun persekolahan peringkat Rendah dan 5 tahun persekolahan peringkat Menengah.

· Markah Rekod Bacaan ini akan dimasukkan ke dalam Sijil Berhenti apabila murid menamatkan persekolahannya.

· Pihak sekolah juga wajar memberikan surat sokongan kepada murid yang layak menerimannya.

· Murid yang telah mencapai rekod bacaan tertinggi di peringkat kebangsaan akan diberi Anugerah NILAM.




CONTOH-CONTOH AKTIVITI MEMBACA

· Projek Pukal
Setiap kelas dibekalkan 30 – 50 buah buku dan murid dibenarkan meminjam buku setiap hari sebanyak mana mampu

· Anotasi Buku
Murid digalakkan untuk banyak membaca dan membuat ulasan tentang cerita yang dibaca di dalam buku rekod. Ulasan ini boleh dibentangkan semasa perhimpunan dan murid boleh mendapat markah Rakan Pembaca untuk aktiviti ini.

· Khemah Membaca
Kem ini diadakan pada tiap-tiap tahun. Murid akan didedahkan dengan teknik membaca, kemahiran pengendalian maklumat, ADD dan kerja projek.

· Kuiz Bestari
Pada setiap bulan, soalan dikemukakan dan kelas akan menghantar penyertaan yang mebincangkan isu-isu berkaitan Kemanusiaan, Alam Sekitar, Kesihatan, Sejarah, Keselamatan Jalan Raya, Bahaya Dadah dan Bahasa. Pemenag akan dipilih dan diberikan hadiah insentif.


CADANGAN MASA PELAKSANAAN NILAM

· Satu masa membaca di perpustakaan dimuatkan dalam jadual kelas mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

· Ada juga waktu yang diperuntukkan untuk aktiviti PSS yang melibatkan pengajaran kemahiran membaca. Contohnya aktiviti untuk Minggu Pusat Sumber Sekolah.

· Murid meluangkan sekurang-kurangnya 10 minit semasa waktu perhimpunan mingguan untuk aktiviti membac seperti membuat ulasan buku.

CABARAN

Program NILAM ini tidak akan mencapai objektif yang ditekankan sekirannya terdapat masalah kurangnya kerjasama dari pihak yang bertanggungjawab dan di samping kelemahan penyediaan prasarana yang akan melembabkan proses pelaksanaan program ini. Antara faktor-faktor yang perlu ditekankan dalam berbagai cabaran melaksanakan prorgram ini seperti:

· Penyediaan koleksi bahan-bahan bacaan PSS
Memastikan koleksi bahan di pusat sumber sekolah sentiasa selaras dengan perkembangan semasa agar ia dapat menarik minat murid untuk sering mengunjungi pusat sumber.
· Sokongan pihak pentadbiran sekolah
Aktiviti-aktivti pembacaan tidak akan dapat berjalan dengan lancar sekiranya pihak pentadbiran kurang memberi sokongan dalam menjalankan aktiviti Pusat Sumber termasuk menyediakan masa dan hari yang sesuai serta bantuan kewangan untuk menjalankan program ini.

· Penglibatan ibu bapa dan guru-guru
Aktiviti membaca akan menjadi lebih aktif dan berkesan sekiranya ibu bapa memberi sokongan membaca semenjak dari kecil kepada murid. Selain itu, guru memainkan peranan penting dalam menekankan bacaan murid di sekolah. Contohnya memuatkan aktiviti-aktiviti bacaan seumpama teka silang kata dan latihan menulis ulasan dalam pengajaran mereka.

IMPAK

Kesan daripada penglibatan murid dalam aktiviti-aktiviti membaca dan kerjasama dari guru-guru serta penyelaras pusat sumber dalam pelaksanaan program ini akan mewujudkan golongan murid  yang mempunyai minat membaca yang tinggi serta menjadikan tabiat membaca sebagai satu cara hidup dalam membentuk masyarakat intelektual, elit dan bermoral dari segi pemikiran juga pertimbangan hidup.



KESIMPULAN

Program NILAM adalah satu pendekatan yang memberi peluang dan galakan kepada murid-murid menggunakan keupayaan diri dalam membentuk tabiat membaca. Pelaksanaan program secara sistematik disokong dengan dokumen dan rekod yang sahih memudahkan penilaian dan pengiktirafan.


PROGRAM GALAKAN MEMBACA
PUSAT SUMBER SEKOLAH 2012

PERANCANGAN AKTIVITI PSS 2012





OBJEKTIF
Pembangunan Pusat Sumber - Senarai semak aktiviti pelaksanaan di sekolah adalah bertujuan :


Supaya pihak sekolah dapat menjadikan garis panduan aktiviti untuk merancang dan melaksanakan program Pusat Sumber Sekolah.






Untuk membolehkan pihak sekolah melaksanakan aktiviti secara sistematik dan menyeluruh.






Memupuk tabiat belajar sendiri, membaca dan menyelidik melalui pencarian dan penggunaan maklumat secara sistematik.






Dapat mengadakan perkhidmatan yang sistematik untuk memenuhi keperluan pengajaran dan pembelajaran kepada warga sekolah.






Dapat memupuk persaingan dalam konteks kepimpinan bagi mencapai kecemerlangan.






Mencetuskan idea inovasi ke arah aktiviti galakan membaca yang kreatif, inovatif dan berkesan.






Supaya pihak sekolah dapat mengadakan satu sistem penilaian dan pengiktirafan.






Supaya dapat mengwujudkan satu sistem dokumentasi dan rekod untuk keperluan semasa.






Supaya dapat merancang aktiviti-aktiviti galakan membaca.






Supaya dapat membuat kajian penyelidikan dan semakan semula terhadap aktiviti yang dilaksanakan.















TAKWIM AKTIVITI 2012
PUSAT SUMBER SEKOLAH SK BANDAR PUSAT








BIL


AKTIVITI


J


F


M


A


M


J


J


O


S


O


N
D



1


Perlantikan JK Induk dan Kerja PSS



















































2


Mesyuarat JK Induk PSS



















































3


Mesyuarat JK Kerja PSS



















































4


Taklimat kepada guru



















































5


Taklimat untuk Pengawas PSS & BB



















































6


Taklimat kepada pelajar



















































7


Kemaskini fizikal/keceriaan



















































8


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti panitia



















































9


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti PSS



















































10


Penyediaan jadual penggunaan



















































11


Penyediaan sasaran


10.1 Pinjaman buku dan bukan buku


10.2 Penggunaan PSS



















































12


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti panitia



















































13


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti PSS



















































14


Penggunaan pinjaman berkelompok



















































15


Sudut perpustakaan kelas



















































16


PSS di mana-mana



















































17


Penyediaan Fail Kuasa



















































18


Kursus dalaman


17.1 Guru


17.2 Pelajar


17.3 Pengawas PSS & B. Bestari


17.4 AJK Kerja PSS



















































19


Pelaksanaan Program Nilam


(Rujuk Buku Panduan Pelaksanaan Di Sekolah)



















































20


Kemas kini rekod, jadual dan fail PSS



















































21


Semakan dan hapus kira stok buku dan bukan buku



















































22


Pemantauan PSS (Guru Besar/GPK1)



















































23


Penilaian dan kajian PSS



















































24


Penyediaan dokumentasi































































JANUARI









BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Senarai struktur JK Induk PSS dicatat dalam buku pengurusan sekolah dan buku pengurusan PSS











2


Surat perlantikan JK Induk PSS diedarkan











3


Mesyuarat JK Induk PSS ke 1











4


Surat perlantikan JK Kerja PSS diedarkan











5


Mesyuarat JK Kerja PSS ke 1











6


Surat perlantikan Pengawas PSS diedarkan











7


Taklimat penggunaan PSS kepada


 Guru


 Pustakawan


 Pelajar











8


Projek Nilam


Perlantikan AJK


Mesyuarat AJK


Menyediakan Buku Rekod Bacaan











9


Perancangan aktiviti-aktiviti PSS setahun











10


Penyediaan jadual penggunaan dan rekod


Jadual Projek Bacaan ke Perpustakaan


Jadual Astro Kampus/Eduwebtv.com


Jadual Makmal Bahasa











11


Penyediaan sasaran


Pinjaman buku dan bukan buku


Penggunaan PSS











12


Pelaksanaan orientasi PSS kepada


Guru Pengawas PSS


Pelajar











13


Menyediakan rekod, jadual dan fail PSS


Rekod perolehan buku dan bukan buku


Rekod perolehan dan pinjaman perkakasan


Rekod penggunaan BBM


Rekod penggunaan kemudahan fizikal


Rekod koleksi bahan


Rekod belanjawan


Fail PSS yang kemas kini











14


Kemudahan fizikal dan keceriaan


Keceriaan luaran dan dalaman


Susun atur


Keselamatan











15


Promosikan bahan bacaan dan bahan bukan buku











16


Penyediaan Fail Kuasa PSS
















FEBRUARI








BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Kemudahan fizikal dan keceriaan


1.1 Bilik/ruang bilik


1.2 Alatan


- Susun atur dan kekemasan


1.3 Keselamatan


- Alat pemadam api, jeriji besi, peti kecemasan, pelan kebakaran,


peraturan dan arahan


1.4 Keceriaan luaran dan dalaman


- Hiasan, kebersihan, keselesaan dan


Kekemasan











2


Projek Nilam


2.1 Hebahan kepada warga sekolah


2.2 Pelaksanaan aktiviti tahunan


menggunakan Buku Rekod Bacaan











3


Aktiviti mempromosikan penggunaan PSS melalui hebahan, papan kenyataan dan brosur


3.1 Jenis perkhidmatan


3.2 Peraturan dan panduan PSS











4


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti panitia memfokuskan aktiviti PSS











5


Sudut perpustakaan kelas dikemaskinikan melalui penambahan bahan bacaan











6


Fail Kuasa PSS dikemaskinikan











7


Kursus dalaman kepada


7.1 Guru


- Latihan pengurusan PSS, teknologi


pendidikan dan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi


7.2 Pengawas PSS & Briged Bestari


- Latihan proses teknik yang melibatkan


pengelasan, pengkatalogan, baik pulih dan automasi


7.3 Pelajar


- Orientasi kepada pelajar baru dan kemahiran maklumat


7.4 AJK Kerja PSS











8


Rancangan pengurusan kewangan


8.1 Sumber kewangan – SUWA, PCG, PIBG dll


8.2 Rancangan memperolehi sumber kewangan


- Kutipan derma, pameran buku, bacaton dll









MAC








BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


JK Kerja PSS


1.1 Mesyuarat JK PSS ke 2


1.2 Semakan tugas AJK Kerja PSS


1.3 Kursus pengurusan PSS kepada AJK Kerja











2


Kemas kini fizikal/keceriaan dan mengwujudkan sudut/laluan ilmu











3


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti panitia. Contoh :


3.1 Pertandingan kuiz matematik/sains dll


3.2 Pertandingan bercerita/berbahas


3.3 Kerja projek mata pelajaran











4


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti PSS


4.1 Bercerita di depan perhimpunan


4.2 Melukis poster berdasarkan tema/topik


4.3 PSS merentasi P & P iaitu kemahiran


perpustakaan dan kemahiran maklumat











5


Penggunaan pinjaman berkelompok











6


Pertandingan sudut perpustakaan kelas


6.1 Koleksi terbanyak


6.2 Susun atur bahan


6.3 Kekemasan/keselesaan/kebersihan











7


Projek Nilam


- Senarai semak setiap kelas dan menandatangani Buku Rekod Bacaan











8


Semakan tugas Pengawas PSS & Briget Bestari











9


Pemantauan Guru Besar/Pen. Kanan











10


Semakan rekod


10.1 Rekod penggunaan


10.2 Rekod aktiviti


10.3 Rekod pinjaman











11


Kempen melaksanakan program membina tabiat membaca











12


Penyediaan graf


12.1 Graf pinjaman


12.2 Graf penggunaan


12.3 Graf aktiviti











13


Penyediaan bahan pendokumentasian dalam bentuk keratan akhbar/majalah











14


Mewujudkan aktiviti permuafakatan sekolah dengan pihak luar. Contoh :


- ALUMNI - Swasta


- JKKK/JKKR - Individu









APRIL








BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Kemas kini fizikal/keceriaan dan mengwujudkan sudut/laluan ilmu. Pamerkan :


1.1 Panduan dan label tunjuk arah


1.2 Peraturan, keselamatan dan panduan











2


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti-aktiviti PSS ke2











3


Pelaksanaan aktiviti-aktivti panitia


3.1 Pameran bertopik mengikut panitia


3.2 Buku skrap


3.3 Minggu Bahasa Melayu


3.4 Pameran sudut-sudut khas mengikut


panitia











4


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti PSS


4.1 Baik pulih buku


4.2 Penyediaan/penggunaan bahan bantu mengajar dan belajar bukan elektronik











5


Pinjaman berkelompok











6


Sudut perpustakaan kelas











7


Mengadakan pameran peristiwa semasa seperti Hari Kebangsaan, Hari Guru dll











8


Projek Nilam


8.1 Mendapatkan maklum balas daripada guru kelas, semakan dan menandatangani Buku Rekod Bacaan











9


Penyediaan dokumentasi











10


Pemantauan PSS Guru Besar/Penolong Kanan


10.1 Tanda tangan buku rekod lawatan PSS


10.2 Buat cadangan/teguran/penilaian











11


Semakan rekod


11.1 Rekod penggunaan


11.2 Rekod aktiviti


11.3 Rekod pinjaman











12


Penyediaan graf


12.1 Graf pinjaman


12.2 Graf penggunaan


12.3 Graf aktiviti











13


Menerbit dan menyebar buletin/brosur PSS











14


Melaksanakan semakan dan senarai inventori bahan dan alatan











15


Cadangan pembelian bahan-bahan buku dan bukan buku yang diperlukan























MEI








BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Program Nilam


1.1 Motivasi `Pembacaan Sepanjang Hayat’


1.2 Semakan/senarai semak setiap kelas dan menandatangani Buku Rekod Bacaan











2


Semakan rekod


2.1 Rekod penggunaan


2.2 Rekod pinjaman


2.3 Rekod aktiviti











3


Aktiviti PSS


3.1 Persembahan di perhimpunan sekolah


3.2 Penghasilan bahan P & P


3.3 Radio sekolah











4


Aktiviti Panitia


4.1 Kuiz panitia Pendidikan Agama Islam dan


Bahasa Melayu dan lain-lain panitia


4.2 Syarahan/Bercerita


4.3 Minggu Bahasa Inggeris











5


Penyediaan graf


5.1 Graf pinjaman


5.2 Graf penggunaan


5.3 Graf aktiviti











6


Mesyuarat JK Kerja PSS ke 3


6.1 Perbincangan untuk menambahkan koleksi


bahan-bahan bercetak dan bukan bercetak


6.2 Perbincangan bagi mencari sumber kewangan bagi menampung aktiviti PSS











7


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti panitia ke 2 memfokuskan kepada penilaian semula aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan











8


Kemas kini fizikal/keceriaan PSS luaran dan dalaman


8.1 Pengubahsuaian kedudukan rak, perabot, alat dsb


8.2 Ditukar ganti/dikemaskinikan poster, carta, gambar-gambar dll











9


9.1 Papan maklumat PSS


- Dokumen berkala yang dipamerkan dikemaskinikan/ditukar ganti


9.2 Keceriaan


- Taman NILAM


- Pondok Ilmu/Laluan Ilmu













JUN








BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Program Nilam


1.1 Analisa Buku Rekod Bacaan


1.2 Semakan/senarai semak setiap kelas dan menandatangani Buku Rekod Bacaan











2


Mesyuarat JK Induk PSS ke 2


2.1 Sumber kewangan luar


2.2 Usaha penambahan koleksi buku dan alatan elektronik











3


Kemas kini rekod-rekod


3.1 Rekod penggunaan


3.2 Rekod pinjaman


3.3 Rekod aktiviti











4


Kemas kini tempat/sudut pameran khas











5


Aktiviti panitia


5.1 Fail tegak


5.2 Sinopsis buku - Bahasa Melayu


- Bahasa Inggeris


5.3 Minggu Sains











6


Penyediaan graf


6.1 Graf pinjaman


6.2 Graf penggunaan


6.3 Graf aktiviti











7


Penyediaan pendokumentasian











8


Penilaian dan kajian untuk meningkatkan prestasi PSS


8.1 Maklum balas/pendapat


- Aspek-aspek umum seperti perkhidmatan, aktiviti, koleksi


- Aspek-aspek tertentu seperti bahan bacaan, minat membaca, kekerapan penggunaan dan sikap


8.2 Menganalisa dan menyebarkan hasil maklumat











9


Aktiviti PSS


9.1 Pertandingan yang berhubung kait dengan


penggunaan PSS


9.2 Kursus dalaman - AJK PSS dan pustakawan











10


Pertandingan sudut perpustakaan kelas


10.1 Koleksi terbanyak


10.2 Susun atur bahan


10.3 Kekemasan/keselesaan/kebersihan



















JULAI




BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Mesyuarat JK Kerja PSS ke 4











2


Kemas kini kemudahan fizikal luaran dan dalaman


2.1 Bilik/ruang sudut


2.2 Alatan


2.3 Keselamatan


2.4 Keceriaan











3


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti-aktiviti PSS ke 3











4


Aktiviti-aktiviti panitia


4.1 Lakonan berdasarkan buku


4.2 Pertandingan melukis poster


4.3 Khemah Membaca


4.4 Kerja projek panitia


4.5 Pertandingan membaca puisi











5


Aktiviti-aktiviti PSS kepada Pengawas PSS


5.1 Kursus pengkatalogan


5.2 Pendedahan kepada program SPP dan automasi lain











6


Pertandingan Projek Nilam


6.1 Pertandingan membaca


6.2 Semak/tandatangan Buku Rekod Bacaan











7


Semakan rekod


7.1 Rekod penggunaan


7.2 Rekod pinjaman


7.3 Rekod aktiviti











8


Bengkel keratan akhbar


8.1 Pengumpulan bahan mengikut topik/tema











9


Aktiviti PSS


9.1 Lawatan ke PSS sekolah terbaik/cemerlang


9.2 Pameran poster/projek hasilan pelajar











10


Penyediaan graf


10.1 Graf pinjaman


10.2 Graf penggunaan


10.3 Graf aktiviti











11


Penyediaan pendokumentasian











12


Papan maklumat PSS


- Dokumen-dokumen berkala yang dipamerkan ditukar ganti/dikemaskinikan











13


Pemantauan PSS Guru Besar/Penolong Kanan


- Tandatangan buku rekod lawatan PSS


- Buat cadangan/teguran/penilaian













OGOS












BIL
PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN







1


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti-aktiviti panitia ke 3


- Laporan panitia bagi aktiviti setengah tahun


(Januari - Jun 2012)















2


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti PSS


2.1 Minggu pameran PSS merentasi kurikulum


UPSR


- Format soalan dan skima jawapan


- Hasil kerja pelajar


- Contoh keputusan peperiksaan sebenar


- Kerjaya















3


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti panitia


3.1 Kerja projek


3.2 Lawatan kerja


3.3 Pameran bertopik


3.4 Buku skrap


3.5 Keratan akhbar/majalah















4


Program Nilam


4.1 Analisa Buku Rekod Bacaan


4.2 Semakan/senarai semak setiap kelas dan menandatangani Buku Rekod Bacaan















5


Kempen penggunaan PSS ke arah kecemerlangan. Contoh aktiviti :


5.1 Minggu Pusat Sumber


5.2 Pameran buku baru















6


Penyediaan geraf


6.1 Graf pinjaman


6.2 Graf penggunaan


6.3 Graf aktiviti















7


Penyediaan pendokumentasian















8


Membuat penilaian kendiri berdasarkan kepada Borang Penilaian Anugerah Bintang PERPUSPA Sekolah-sekolah Pahang 2012















9


Keceriaan luaran dan dalaman :


9.1 Hiasan


9.2 Kebersihan


9.3 Keselesaan


9.4 Kekemasan















10


Papan maklumat PSS


- Dokumen-dokumen berkala yang dipamerkan ditukar ganti/dikemaskinikan












SEPTEMBER








BIL


PERKARA
SEMAKAN
TINDAKAN



1


Mesyuarat JK Kerja PSS ke 5


Membincang perkara-perkara berikut :


1.1 Kewangan


1.2 Aktiviti


1.3 PSS digital - perisian pengautomasian dalam pengurusan PSS











2


Penyediaan geraf


2.1 Graf pinjaman


2.2 Graf penggunaan


2.3 Graf aktiviti











3


Kemas kini fizikal/keceriaan


3.1 Hiasan


3.2 Kebersihan


3.3 Keselesaan


3.4 Kekemasan











4


Pelaksanaan aktivit-aktiviti panitia


4.1 Kuiz


4.2 Pertandingan melukis


4.3 Pertandingan bercerita/berbahas











5


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti galakan PSS


5.1 Pertandingan buku skrap


5.2 Fail tegak











6


Projek Nilam


6.1 Semakan/senarai semak setiap kelas dan


menandatangani Buku Rekod Bacaan











7


Penyediaan dokumentasi











8


Mengemaskinikan/semakan rekod


8.1 Rekod penggunaan


8.2 Rekod pinjaman


8.3 Rekod aktiviti











9


Program membina tabiat membaca.


9.1 `10 Minit Bersama Buku’


9.2 `Learn A Word A Day’











10


Papan maklumat PSS


- Dokumen-dokumen berkala yang dipamerkan ditukar ganti/dikemaskinikan











11


Pertandingan sudut perpustakaan kelas


11.1 Koleksi terbanyak


11.2 Susun atur bahan


11.3 Kekemasan/keselesaan/kebersihan


















OKTOBER








BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Mesyuarat pelaksanaan aktiviti-aktiviti PSS ke 4











2


Pelaksanaan aktiviti-aktiviti panitia :


2.1 Menghasilkan kerja projek


2.2 Pertandingan bercerita / berbahas











3


Aktivit-aktiviti PSS :


3.1 Lawatan ke PSS cemerlang peringkat daerah dan negeri


3.2 Pameran peristiwa semasa seperti Hari Deepavali, Hari Kemerdekaan


3.3 KEM MEMBACA 1MALAYSIA


3.4 Menerbitkan buletin PSS











4


Kursus dalaman :


4.1 Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk pelajar dan guru











5


Projek NILAM


5.1 Semakan/senarai semak setiap kelas dan


menandatangani Buku Rekod Bacaan











6


Bengkel penyediaan BBM/BBB kepada murid-murid Tahun 6 (aktiviti selepas peperiksaan)











7


Bengkel menjilid buku/majalah/surat khabar untuk JK Kerja dan JK Pustakawan











8


Pemantauan dan penilaian PSS oleh Guru Besar/ Penolong Kanan











9


Penyediaan graf


9.1 Graf pinjaman


9.2 Graf penggunaan


9.3 Graf aktiviti











10


Penyediaan pendokumentasian



















NOVEMBER








BIL
PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Semakan graf-graf:


1.1 Graf pinjaman


1.2 Graf penggunaan


1.3 Graf aktiviti











2


Analisis rekod-rekod :


2.1 Rekod penggunaan


2.2 Rekod pinjaman


2.3 Rekod aktiviti











3


Penilaian dan kajian PSS :


3.1 Rekod pinjaman Buku


3.2 Rekod koleksi Bukan Buku


3.3 Rekod penggunaan


- Perkakasan


- Perisian


3.4 Melaksanakan penilaian dan kajian mengenai :


- Pembangunan sumber manusia


- Pengurusan organisasi


- Pengurusan fizikal


- Pengurusan bahan dan stok











4


Projek Nilam


4.1 Analisis rekod-rekod bacaan murid


4.2 Penghargaan anugerah NILAM (sila rujuk Buku Panduan Pelaksanaan Di Sekolah)











5


Mesyuarat akhir tahun 2012


5.1 JK Induk PSS ke 3


- Laporan panitia


- Laporan aktiviti


- Pencapaian


5.2 JK Kerja PSS ke 6


- Laporan aktiviti


- Pencapaian sasaran kerja


5.3 JK Pustakawan











6


Perancangan tahun 2013











7


Penyampaian sijil penghargaan kepada Pengawas PSS











8


Penyediaan pendokumentasian













DISEMBER




BIL


PERKARA
SEMAKAN


TINDAKAN



1


Semakan dan hapus kira :


1.1 Stok buku


1.2 Bukan buku











2


Penyediaan pendokumentasian










PERANCANGAN 5 TAHUN 2009 - 2013

RANCANGAN PEMBANGUNAN
5 TAHUN (2009 – 2013)
PUSAT SUMBER SEKOLAH
SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR PUSAT

1. Pengenalan

            Pusat sumber sekolah (PSS) merupakan eleman yang penting dalam memantapkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Oleh itu, PSS perlu merancang program pembangunan pendidikan yang dapat melahirkan warga pendidik dan murid yang berilmu pengetahuan, celik ICT, berkemahiran dan berakhlak mulia bagi memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

            Pembangunan Pusat Sumber Sekolah akan memberi tumpuan kepada program pembangunan fizikal, penggunaan ICT dalam pembelajaran, penerapan budaya ilmu dan membaca di kalangan pelajar dan guru.

2.  Matlamat Pembangunan Pusat Sumber Sekolah

2.1   Visi Sekolah : SK Bandar Pusat Sekolah Cemerlang menjelang 2013
2.2   Misi Sekolah :
a)    Menyediakan perkhidmatan pengurusan pendidikan yang cemerlang.
b)    Menyediakan pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan yang efektif dan menarik
c)    Menyediakan perkhidmatan kokurikulum secara sistematik dan cemerlang.
d)    Mewujudkan persekitaran sekolah yang bersih dan kondusif serta ceria di semua tempat.
e)    Membentuk sahsiah dan akhlak yang terpuji dan bermoral sebagai budaya hidup seharian.
f)       Menjalin hubungan dua hala yang baik dengan ibu bapa, komuniti dan pihak yang berurusan dengan sekolah demi menjana kecemerlangan sekolah selaras dengan wawasan negara.
  
3.  Objektif Pembangunan Pusat Sumber Sekolah

3.1   Melaksanakan penstrukturan semula fizikal PSS
3.2   Mewujudkan PSS di setiap ruang prasarana sekolah
3.3   Menjadikan PSS sebagai pusat teknologi maklumat di sekolah bagi membolehkan guru dan murid menggunakan teknologi semasa untuk memperolehi, komunikasi dan memproses maklumat
3.4   Melibatkan diri secara aktif dalam proses pengajaran dan pembalajaran melalui penyediaan, pengurusan dan penggunaan pelbagai bahan sumber
3.5   Menjadi pusat penerbitan bagi membantu guru menghasilkan bahan pengajaran dan membantu pelajar menghasilkan karya pembelajaran
3.6   Menggalakkan tabiat suka membaca dan memperkembangkan minat serta kemahiran membaca dan membina sikap apriasi sastera, membina suatu masyarakat yang membaca, setarusnya ke arah budaya ilmu


4.  Piagam Pelanggan Pusat Sumber SK Bandar Pusat

            Berusaha mengembleng seluruh tenaga warga sekolah ini, untuk mewujudkan suatu perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang efisen, komited, cekap, cemerlang dan mantap.  

Memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Negara serta Wawasan Pendidikan sebagai penghubung menuju ke arah kecemerlangan sekolah dengan memberi penekanan terhadap pengisian program pusat sumber yang mantap dan dapat membantu kecemerlangan kurikulum dan kokurikulum dengan penuh tanggungjawab.

            Rancangan ini hanya dapat dicapai melalui :

  • Mewujudkan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang cekap sesuai dengan kehendak dan keperluan pengguna PSS.
  • Memastikan suasana PSS yang kondusif dan mantap kepada semua pengguna agar dapat memberi peluang untuk mereka mengembangkan bakat dan kemahiran secara kreatif dan inovatif sesuai dengan objektif masing-masing.
  • Mewujudkan sistem pengawalan pelaksanaan dan pengurusan perkhidmatan PSS yang berdisiplin dan cekap menepati kehendak pengguna sejajar dengan arus perkembangan teknologi dan pengurusan maklumat terkini.
  • Menjalinkan hubungan yang erat, berkesan dan melalui bentuk jalinan yang mesra pengguna secara kolaboratif dan patisipatif untuk mencapai hasrat dan wawasan organisasi.

5.  Faktor-faktor yang membantu menungkatkan pembangunan Pusat Sumber Sekolah.

5.1   Faktor Sumber Manusia

5.1.1       Kepimpinan PSS

AJK INDUK PSS yang diketuai oleh Pengetua berperanan :

v  Merancang dasar dan polisi PSS
v  Merancang dan menyelesaikan masalah dan aspek kewangan dan belanjawan
v  Merancang dan menyelesaikan masalah peralatan dan pembangunan fizikal
v  Menyelaras dan memastikan semua program yang dirancang bergerak ke arah pencapaian objektif yang diharapkan
v  Membuat penilaian berkesan

5.1.2       AJK Kerja PSS

v  Pengurusan organisasi
v  Pengurusan persediaan bahan dan media
v  Oengurusan dan penradbiran PSS
v  Pengurusan unit kerja
v  Pengurusan fizikal dan keceriaan
v  Pengurusan aktiviti PSS
v  Pengurusan sumber manusia

5.1.3       Peranan Guru PSS

o   Membantu memilih dan memperolehi bahan-bahan yang bersesuaian
o   Membantu menyediakan bahan
o   Merancang kegiatan-kegiatan dan jadual waktu perpustakaan
o   Menyediakan bibliografi
o   Mengajar cara menggunakan perpustakaan
o   Memberi perkhidmatan kepada guru-guru dalam memilih dan memperolehi bahan-bahan yang sesuai

5.1.4       Peranan Pelajar (Pengawas PSS)

Ø  Membantu guru perpustakaan menjalankan aktiviti perpustakaan
Ø  Mengurus peminjaman dan pemulangan buku
Ø  Membantu guru PSS mengurus bilik-bilik sumber

5.2   Faktor Kewangan

5.2.1       Sumber

ü  Wang kerajaan (Pusat Sumber)
ü  Wang SUWA
ü  Aktiviti PSS

5.2.2       Aktiviti untuk mendapatkan sumber kewangan

ü  Jualan Buletin PSS
ü  Jualan kad perpustakaan
ü  Kutipan denda lewat
ü  Jualan borang pertandingan / kuiz

5.2.3       Sumber ini digunakan untuk membiayai pembangunan PSS dari aspek :
  
ü  Penyelenggaraan
ü  Menambah koleksi PSS
ü  Menggerakkan aktiviti PSS

6.  Keceriaan

·         Setiap sudut bangunan sekolah
·         Papan Maklumat
·         Labelling semua sumber di sekolah
·         Petunjuk Arah
·         Landskap (Taman Sumber)
·         Langsir
·         Tikar getah
·         Penghawa dingin
·         Hiasan dalaman


7.  Penglibatan Pihak Luar

Bil
Pihak Terlibat
Peranan dan Sumbangan
1
Jabatan Pendidikan Negeri Pahang
Memberi khidmat nasihat pembangunan dan pengurusan
2
Pusat Sumber Pendidikan Negeri
Memberi khidmat nasihat pembangunan dan pengurusan PSS
3
Pejabat Pendidikan Daerah
Khidmat nasihat pelaksanaan PSS
4
Pusat Kegiatan Guru
Memberi khidmat bantuan pengurusan PSS
5
Perpustakaan Negeri / Daerah / Desa / Bergerah
Program galakkan membaca
6
PIBG
Sumber kewangan
7
Individu
Sumbangan buku


8.  Rangkaian PSS

8.1   PSS akan berfungsi menggerakkan warga pendidik sekolah sebagai penghasil ilmu dan pembekal ilmu.
8.2   PSS SK Bandar Pusat berhasrat mempunyai sistem automasinya sendiri kelak.
8.3   PSS SK Bandar Pusat berhasrat mempunyai sistem rangkaian dalamannya dan akan mencapai status PSS tanpa sempadan menjelang 2010

9.  Aktiviti Semasa

·         Perlantikan Pengawas PSS
·         Pelancaran program NILAM peringkat sekolah untuk Tahun 1 sahaja
·         Pengubahsuaian Pusat Sumber Sekolah
·         Penyertaan dalam pertandingan Bintang PERPUSPA
·         Mewujudkan sudut NILAM
·         Menyelenggara peralatan media elektronik untuk P & P
·         Pelaksanaan program Eduwebtv.com
·         Menyusun dan mengemaskini semula daftar buku dan inventori PSS sekolah
·         Merancang rancangan jangka panjang (5 tahun) dan meracang serta melaksanakan aktiviti semasa PSS (rujuk pelan perancangan 5 tahun dan perancangan tahunan PSS)